Kirami goes USA ter promotie van sauna’s

Wellbeing from Finland -tapahtuma Los Angelesin | Kirami - Warmer feelings.

Fotograaf van het evenement ©Sami Laitinen

 

Mika Rantanen en Konsta Katajisto trokken in september 2023 naar de VS als sauna-ambassadeurs van Kirami. Tijdens deze reis was er in het consulaat-generaal te Los Angeles het ‘Wellbeing from Finland’-event en vonden er ontmoetingen plaats met potentiële nieuwe retailers in en rond Los Angeles. Het duo nam een sauna, een hottub en een buitendouche mee en trok ernaartoe met tal van saunaverhalen en grote interesse in de Amerikaanse markt.

 

Op 21 september 2023 vond in het Finse consulaat in Los Angeles het ‘Wellbeing from Finland’-event plaats, waarbij promotie werd gemaakt voor de exportactiviteiten van de Finse saunabedrijven aan de West Coast. Bij Kirami waren ze in de lente al druk bezig met de voorbereidingen voor het event.

Kirami stelde zijn producten voor op het ‘Wellbeing from Finland’-event in Los Angeles | Kirami
Kirami stelde zijn producten voor op
het ‘Wellbeing from Finland’-event
in Los Angeles.

“In maart nam ik deel aan een webinar van Business Finland over marktonderzoek naar sauna’s, waar ik de vraag kreeg of we interesse hadden om deel te nemen aan het event. We waren zeker geïnteresseerd en beslisten om mee te doen”, zo vertelt Konsta.

Naast de Finse bedrijven waren er op het event lokale media uit Californië, maar ook influencers, bedrijven en particulieren met interesse in sauna’s en Finse ere-consuls. Mika en Konsta trokken naar de VS met een Kirami FinVision -sauna en -buitendouche, plus een Tiny RC-hottub.

“We stelden Kirami en onze producten voor aan alle geïnteresseerden en gaven uitleg over de Finse sauna. Wie dat wilde, mocht de sauna, douche en hottub uitproberen. En daar bleek grote interesse voor te zijn! Zeker de influencers waren speciaal gekomen om de producten uit te testen”, zegt Konsta.

Het moeilijkste aan het hele event was volgens Mika en Konsta om te plannen wat ze zouden meenemen en hoe ze alles vanuit Finland ter plaatse zouden krijgen.

“Het event zelf was het makkelijkste: gewoon praten met mensen. Nadien stonden we uiteraard stil bij wat we hadden opgestoken en hoe we de trip zo goed mogelijk konden benutten”, zo besluit Mika.

 

De deelname was de moeite waard!

Nooit eerder dan tijdens dit ‘Wellbeing from Finland’-event werden er in de woning van de consul-generaal zulke omvangrijke producten als sauna’s en hottubs tentoongesteld. Volgens Mika was de deelname aan het event een groot succes voor Kirami. 

Onze producten kregen echt goede feedback | Kirami - We vielen zeker in de smaak!”
Onze producten kregen echt goede
feedback - We vielen zeker in de smaak!

“Onze producten kregen echt goede feedback: we kregen lof over hoe ze eruitzagen, maar ook over de kwaliteit, de afwerking en de gebruikerservaring. We vielen zeker in de smaak!”

Voor Konsta was de deelname uiterst positief en de moeite meer dan waard.

“Na afloop van het event spraken we met potentiële partners en werden er saunawinkels geopend. We leerden veel bij over de Amerikaanse markt en over samenwerking met bijvoorbeeld logistieke ondernemingen, twee zaken die naar de toekomst zeer belangrijk kunnen zijn.

Tijdens onze trip naar de VS wilden we onder andere potentiële retailers en partners leren kennen. Daarom legden we vóór de trip tal van contacten en ontmoetingen vast.”

“Via Google en LinkedIn zocht ik op wie er in de omgeving van Los Angeles bezig was met sauna’s. We maakten zoveel mogelijk afspraken en nodigden een aantal mogelijke partners uit op het event van de consul-generaal. En het verliep uitstekend: er lijken nieuwe partnerschappen en projectmatige samenwerkingen aan te komen”, blikt een tevreden Konsta terug.

 

Wat weten ze aan de andere kant van de oceaan over sauna’s?

Sauna’s zijn niet overal in de Verenigde Staten even populair. In sommige streken, waar vroeger veel Finnen naartoe waren getrokken, zoals Michigan, vormen sauna’s een vertrouwd beeld, terwijl dat in de rest van de VS helemaal anders is. Als we íéts geleerd hebben uit de reis en het event, is het hoe we over sauna’s moeten spreken met mensen met uiteenlopende kennis van het onderwerp.

“In de VS zijn vooral mogelijke retailers vertrouwd met sauna’s, en zelfs bij hen leven er vaak sterke vooroordelen, positieve of negatieve. Particulieren daarentegen, zoals de influencers die we ontmoetten, hadden wel eens van sauna’s gehoord, maar zonder echt te weten waarover het gaat. Het loont dus zeker de moeite om in eenvoudige bewoordingen met iedereen te spreken en om wat meer uitleg te geven dan in Finland”, aldus Konsta.

 

 Wie dat wilde, mocht de sauna, douche en hottub uitproberen. En daar bleek grote interesse voor te zijn!  | Kirami
 Wie dat wilde, mocht de sauna, douche en hottub uitproberen. En daar bleek grote interesse voor te zijn! 

 

De perceptie over sauna’s kan sterk verschillen, en de sauna zoals we die in Finland kennen, is eerder onbekend.

“Voor sommigen kan een sauna een infraroodcabine zijn in de hoek van de woonkamer, waar je eventjes kunt zitten zweten. Soms is de infraroodsauna zelfs gewoon een unit met een zeil errond, dat na het zweten wordt weggegooid. Anderen zien de sauna als een enorm warme ruimte waar je gewoon lekker kunt nietsdoen, of een warme kamer waar je bijvoorbeeld een tijdschrift kunt lezen. Stoomsauna’s komen waarschijnlijk het dichtste in de buurt bij wat we in Finland als een sauna zien, maar zelfs in die sauna’s wordt de kachel met slechts een paar infusies al enorm verhit”, legt Mika uit.

Het positieve aan sauna’s in de VS, en zeker in Californië, is de enorme wellness-trend, die een groeiende populariteit van sauna’s met zich meebrengt. Ze zijn vertrouwd met het concept van de sauna in het kader van wellness, en ook in sportscholen en fitnesscentra vind je vaak sauna’s terug. Als mensen een eigen sauna overwegen, is dat vaak dankzij de gezondheidsvoordelen.

En met je eigen sauna in je tuin besef je dat het niet alleen nuttig is, maar ook gewoon leuk”, lacht Mika.

 

Finse sauna met een lokale toets

Kirami wil de Finse sauna en saunacultuur uitdragen naar de rest van de wereld en trouw blijven aan de eigen stijl en het Finse karakter. Tegelijk beseffen we bij Kirami dat we respect moeten hebben voor de cultuur en behoeften van de lokale markt, en dat je de sauna daaraan kunt aanpassen. In de VS is het bijvoorbeeld aangewezen om een sauna te verkopen die bij een drukke levensstijl hoort.

Finse sauna met een lokale toets | Kirami FinVision® -sauna
Kirami FinVison® -sauna:
 Finse sauna met een lokale toets

“We mogen anderen niet verplichten de puur Finse saunacultuur te volgen. Je kunt bijvoorbeeld Finse sauna’s aanbieden in de VS, maar dan met een Amerikaanse twist, iets waarmee ze zich onderscheiden van de rest. Dat kan een geluidssysteem zijn, veranderende kleurverlichting en een scherm aan de muur om ESPN Sports te kijken. Zij hechten enorm veel belang aan gemak en comfort, dus mogen we het niet te ingewikkeld maken”, zegt Mika.

Gelukkig zijn de Kirami-producten zo ontworpen dat de aankoop en het gebruik een uiterst makkelijk proces vormen. Daardoor zijn ze met een paar kleine aanpassingen uitermate geschikt voor de Amerikaanse markt.

“Het idee zit al helemaal juist: we willen dat je de sauna zo makkelijk mogelijk kunt kopen, dat je ze altijd kunt gebruiken en dat ze geen onderhoud vergt. De sauna wordt als één geheel in de tuin geplaatst en kan met één druk op de knop worden aangezet, en alle onderdelen kunnen makkelijk worden schoongemaakt”, aldus Konsta.

 

Lees meer over wat de Amerikaanse media te vertellen hadden over het ‘Wellbeing from Finland’-event en over de sauna’s:

North American Sauna Society: A Sauna Event in Los Angeles, by Eero Kilpi, Ph.D.

The Knockturnal: Finland’s Famous Sauna Culture Has Arrived in Los Angeles

 

Bekijk de Kirami-video over Wellness from Finland.