Milestones

2001–2006
Kiramin historiaa 1

"Is dat een sauna zonder dak?"

Het idee voor Kirami ontstond in 2000, toen Mika in Zweden woonde en kennismaakte met hottubs. In Finland waren nog geen hottubs verkrijgbaar, maar we geloofden dat er vraag naar zou zijn. We haalden de eerste hottubs uit Zweden, maar begonnen al snel met onze eigen productie, omdat we onze klanten een betere kwaliteit wilden bieden.

We begonnen in een oude, deels verwarmde machineschuur van Tapani Rantanen in Kikkerlä, Sastamala, waar we twee types aluminium baden produceerden en vurenhouten hottubs met een onderwaterkachel. Houtgestookte hottubs waren nieuw in Finland: op beurzen moesten we uitleggen dat het geen sauna’s zonder dak waren.

2006–2009
De geschiedenis van Kirami

Hottubs en verwarmbare zwembaden

We verhuisden naar een grotere ruimte in Kiikka en breidden ons assortiment uit. We voerden al snel onze productiecapaciteit op met een tweede werklocatie. Als resultaat van onze eigen productontwikkeling produceerden we naast vurenhouten en aluminium hottubs ook thermohouten hottubs en daarvoor geschikte, efficiënte TUBE-kachels. Dankzij ons doelgerichte ontwikkelingswerk, van begin af aan, zijn we pioniers en topproducenten geworden op het gebied van houtgestookte kachels.

2010–2011
De geschiedenis van Kirami

Kunststofbaden veroveren terrein

Het doel van onze productontwikkeling is altijd geweest om hottubs en de constructie ervan gebruiksvriendelijker te maken en gemakkelijker te onderhouden. De hottub met kunststof binnenbad was een nieuwtje dat direct erg populair werd. Om het badgebeuren te vergemakkelijken hebben we op onze thuismarkt een uitgebreid assortiment badverzorgingsproducten gelanceerd met onze eigen brand.

Sinds begin 2010 doen we mee met het standaardiseringswerk van de EU met betrekking tot zwembaden en hottubs.

Met de groei van de vraag naar onze producten groeide ook onze productie, zodat we een nieuwe, grotere en nog steeds in gebruik zijnde bedrijfsruimte in Sastamala kochten. We hebben meer dan 3000 m2 verwarmde bedrijfsruimte, voldoende voor onze voortdurend groeiende activiteiten. We besteden bij de productie aandacht aan werkergonomie en effectiviteit en maken gebruik van de nieuwste gereedschappen en hulpmiddelen.

2012–2014
De geschiedenis van Kirami

Nieuwe oppervlakken en materialen

Als eerste hottubfabrikant maakten we gebruik van hout-kunststofcomposiet als lambriseringmateriaal voor hottubs. Ook het bedrijfsuiterlijk veranderde, toen we onze bedrijfsstijl vernieuwden en onze producten in 3 productfamilies indeelden: Original, Comfort en Premium. Productvernieuwingen zijn de Cozy-productfamilie van de Comfort-serie en de Red Cedarhouten lambrisering, die verkrijgbaar is bij kunststof Cozy-baden en aluminium Ultima-baden.

Behalve de bedrijfsstijl vernieuwden we ook onze website. Die houden we voortdurend up-to-date, bijvoorbeeld met het schrijven van blogs en het toevoegen van nieuwe taalversies om onze groeiende internationale klantenkring van dienst te zijn. Ook schaven we onze berichtgeving, instructies en gebruiksaanwijzingen bij, en verbeteren we ons informatiesysteem, zodat de traceerbaarheid en leveringszekerheid van de producten verbetert.

Aan productiezijde investeerden we in een grote koude opslag, waarin de binnenkomende materialen goed geordend zijn en gerede producten van grotere bestellingen wachten op vertrek.

In 2013 vond een generatiewisseling plaats, waarbij de oude generatie zich uit het bedrijf terugtrok.

2015–2016
De geschiedenis van Kirami

Speciaal staal en gedurfde beslissingen

We ontwikkelden nieuwe producten ter vervolmaking van het hottubgenot, zoals de drijvende Tubbar mokhouder en onbreekbare Drinkit mousserende wijn- en bierglazen. Ook zetten we een stap in het onbekende: we bedachten de Outstanding-productserie: van cortenstaal gemaakte, Finse kwaliteitsproducten voor de tuininrichting en voedselbereiding. Als eerste Outstanding-producten brachten we het Triholdy interieurproduct en het Freedom buitenvuur op de markt.

2017–2018

Op verzoek van het publiek: een uitgebreidere hottubcollectie

Ons productenpallet werd nog breder. De populaire Comfort-serie kreeg een groter Cozy-bad, waarin plaats is voor een grotere groep, en de Family-hottub, bij het ontwerp waarvan rekening is gehouden met de kleinste gezinsleden, met ouderen en personen met beperkte mobiliteit. De aluminium hottubs maakten plaats voor de nieuwe, luxe Premium-hottubs en de Minipool Grandy combineert de beste facetten van een hottub en een zwembad. Speciaal voor stadstuinen lanceerden we het Family City concept, waarbij de op elektriciteit werkende Tubtainer-unit het water verwarmt en schoonhoudt. Sfeer in de duisternis bracht de nieuwe, in de voetenruimte van het bad te plaatsen ledverlichting, waarvan het licht door het bad heen schijnt.

Houtgestookte kachels, hun verwarmingsvermogen, uiterlijk en productie-efficiëntie hebben we van begin af aan verbeterd. Productie en testen van prototypes gaat continu door, om zeker te zijn van de kwaliteit en efficiëntie van onze kachels. In de herfst van 2017 namen we ook simulaties van de verbrandingsruimte van de kachels in gebruik, die de ontwikkeling verder versnellen.

Ook de Outstanding-serie groeide: als resultaat van langdurig ontwikkelingswerk brachten we de Roasty Boss barbecue en de Iron Monster bakplaat op de markt.

Om de keuze voor onze klanten te vergemakkelijken creëerden we een 3D-configurator voor smartphones en tablets, waarmee u hottubmodellen en -kleuren kunt selecteren en de hottub virtueel in uw tuin kunt passen.

De jarenlange actieve deelname aan het standaardiseringswerk van de EU begint vruchten af te werpen, nu eind 2018 norm EN-17125 betreffende hottubs wordt gepubliceerd.

2019–2020
Sauna factory

Uitbreiding naar nieuwe markten

Kirami breidde haar productassortiment uit met sauna’s door de FinVision®-sauna op de markt te brengen. Deze zijn zo populair dat in november 2020 een aparte saunafabriek werd geopend. Andere nieuwe producten zijn de kleinere Tiny-baden en de drijvende drankjeshouder Tubbar2. De activiteiten in Zweden namen zodanig toe dat Kirami het in februari 2020 nodig vond zusterbedrijf Kirami Ab op te richten om de Zweedse markt te bedienen.

2021-
Kirami 20v

Kirami 20 jaar

Kirami’s 20-jarig jubileum ging in januari van start met de opening van het export- en marketingkantoor in Turku. Officieel wordt het 20-jarig bestaan bereikt in mei 2021.

Kirami Logo



Op 28 mei 2021 werd Kirami overgenomen door de Harvia Group.

 

 

Kirami vandaag

Kirami Oy is ’s wereld grootste hottubproducent. We leveren jaarlijks 10.000 hottubs af door heel Finland en Europa. Meer dan 40% van de totale hoeveelheid wordt geëxporteerd.

Ons succes berust op continue productontwikkeling en onze klantgerichte filosofie. We willen dat de ingebruikname en het gebruik van onze hottubs en sauna’s eenvoudig is, het assortiment hottubs ruim is en accessoires en reserveonderdelen goed verkrijgbaar zijn.

Voor de kwaliteit van onze producten staat ons deskundige personeel garant. In onze fabriek in Sastamala hebben we in totaal ca. 30 personen in dienst, bij het export- en marketingkantoor in Turku werken vijf personen en bij onze eigen aluminiumverwerkingsinstallatie tien personen. Daarnaast maken we gebruik van een uitgebreid netwerk van zo veel mogelijk lokale toeleveranciers.

We zoeken voortdurend naar nieuwe, duurzame materialen. In de loop der jaren is de recyclebaarheid een steeds belangrijker criterium geworden bij de keuze van productiematerialen.

Ons wederverkopersnetwerk dekt inmiddels heel Finland en in Europa breiden we ons netwerk doelbewust uit. Onze hottubs worden onder andere verkocht in Zweden, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Polen, Rusland, Italië, België, Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Oekraïne en Spanje. Zelfs tot in Nieuw-Zeeland en Japan zijn enkele hottubs afgeleverd.